سرنوشت انسانها در شب قدر بر اساس حکمت رقم میخورد
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۵۵۹۱۶
کرمانشاه- محقق و استاد حوزه علمیه گفت: در شب قدر سرنوشت افراد و جوامع و هر آنچه با سرنوشت انسانها ارتباط دارد، بر اساس حکمت و مصلحت رقم خواهد خورد.
حجتالاسلام حجتالله سروری در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوصفضایل لیالی قدر اظهار داشت: مرحوم کلینی در کتاب کافی از امام باقر (ع) نقل میکند که آن حضرت در جواب معنای آیه «انا انزلناه فی لیلة مبارکة » فرمودند "آری شب قدر، شبی است که همه ساله در ماه رمضان و در دهه آخر آن، تجدید میشود".
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نویسنده "کتاب پنجرهای به زندگی" با ادامه توضیحات بیان کرد: قرآن جز در آن شب نازل نشده و آن شبی است که خدای تعالی دربارهاش فرموده است؛ «فیها یفرق کل امر حکیم» در آن شب، هر امری با حکمت، متعین و ممتاز میگردد.
زمین درشب قدر سرشار از فرشتگانی است که تا سپیده دم، همصدا با زمینیان به احیا میپردازند
حجتالاسلام سروری با استناد به فرمایش امام باقر (ع) عنوان میکند: ایشان فرمودند «در شب قدر، هر حادثهای که باید در طول آن سال واقع گردد، تقدیر میشود، خیر و شر، طاعت و معصیت و فرزندی که قرار است متولد شود یا اجلی که قرار است فرا رسد یا رزقی که قرار است برسد.
وی با بیان اینکه سوره مبارکه قدر در شأن و منزلت شب قدر نازل شده است، گفت: بزرگان و مفسران قرآن کریم درباره اینکه چرا این شب را «شب قدر» گفتهاند و «قدر» به چه معناست، سه معنا را عنوان کردند و در تعبیری "قدر" برابر با "شرف" و "منزلت" عنوان شده و مرحوم طبرسی (ره) از بزرگان جهان اسلام در تفسیر مجمع البیان میگوید: «از آن رو به این شب، قدر گفتهاند که دارای شرف و پایهای بلند و شأنی عظیم است مثل اینکه گویند؛ مرد "دارای قدر"، یعنی دارای شرف و منزلت است.
حجت الاسلام سروریمیافزاید: همچنین مرحوم طبرسی (ره) با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم میفرماید؛ در قرآن آیه «و ما قدروا الله حق قدره»، را داریم یعنی عظمت و شأن خدا را آن گونه که باید به جا نیاوردند، «لان من لم یکن ذا قدر اذا احیاها صار ذاقدر»؛ آن شب را، قدر نامیدند، از این رو که انسان ها با زنده داشتن آن به قدر و منزلت میرسند و در شب قدر اعمال الهی را پاداشی بزرگ و گران سنگ است.
وی معنای تنگی و ضیق را دیگر تعبیر بزرگان از "قدر" دانست و افزود: یکی از معانی قدر، "ضیق و تنگی" است. این شب را از آن رو قدر گفتهاند که زمین به واسطه کثرت فرود فرشتگان در آن شب، تنگ میشود و زمین در این شب، سرشار از فرشتگانی است که تا سپیده دم، هم صدا با زمینیان به احیای آن شب میپردازند و به وظایف خویش میرسند و در این زمینه قرآن کریم میفرماید «تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر».
نویسنده کتاب «بصیرت در ندگی» معنای سوم از "قدر" را "تقدیر و اندازهگیری"دانست و بیان کرد: بسیاری از دانشمندان این معنا را پذیرفتهاند زیرا در این شب، همه چیز اندازه گیری میشود و به آن شب قدر گفته میشود.
وی در ادامه به مقدرات شب پرفضیلت قدر اشاره و اظهار داشت: از جمله مقدرات در شب قدر سرنوشت افراد، جامعه، حوادث و پیش آمدها مانند جنگ، زلزله، پیروزی، شکست، سعادت و شقاوت و... است و در این شب، سرنوشت افراد و جوامع و هر آنچه با سرنوشت انسانها ارتباط دارد، بر اساس حکمت و مصلحت رقم خواهد خورد و به تعبیری "در او تقدیر و تفصیل کنند؛ هر کار که مشحون به حکمت است، نقص را بر او راه نبود و هر چه در آن سال خواهد بود از آجال و اقسام، در این شب تقدیر کنند".
نویسنده کتاب "اخلاق کریمانه" به بیان روایتی از حضرت امام رضا علیه السلام پرداخت و افزود: آن حضرت میفرماید؛ «... یقدر فیها ما یکون فی السنه من خیر او شر اومضره او منفعه او رزق او اجل و لذلک سمیت لیلة القدر»؛ این شب را لیلة القدر نامیده اند، زیرا آنچه مربوط به سال است، از قبیل خوبی، بدی، زیان، سود، روزی (معیشت) و مرگ و ولادت در آن شب اندازه گیری میشود.
وی بیان کرد: امام صادق علیه السلام، خطاب به ابوبصیر فرمودند: «یا ابا محمد، یکتب وفد الحاجه فی لیلة القدر و المنایا و البلایا و الارزاق و ما یکون الی مثلها فی قابل فاطلبها فی احدی وثلاث»؛ ای ابو محمد، در شب قدر حاجیان مشخص شده و پیشامدها و مرگها و روزیها و آنچه مربوط به آن سال است تا سال آینده (شب قدر دیگر) رقم میخورد، پس آن را در شب بیست و یکم و بیست سوم ماه جستجو کن البته اینکه خداوند بر پایه حکمت و مصلحت، تقدیر امور میفرماید، به شایستگی و ظرفیت و حال افراد و جوامع بستگی دارد.
حجت الاسلام سروریبا بیان ادامه روایت امام معصوم(ع)، شب قدر را باران رحمتی دانست که در جویبار هر فرد و هر جمع به اندازه او جاری است و شخصیت افراد به گونهای شکل گرفته که بعضی از آنان توان پذیرش جریان رودی وسیع از رحمت و برکت قدر را دارند و برخی دیگر، زمینه کمتری برای جذب رحمت و عنایت دارند، برخی هیچ گونه آمادگی ندارند تا آنجا که زمینه وجودشان چون سنگی سخت و نفوذ ناپذیر است و حقیقت شب قدر از نوع حقایق قرآنی است و همان طور که قرآن شفا و درمان است، شب قدر نیز این گونه است؛ «و ننزل من القرآن ما هو شفا و رحمه للمومنین... ».
شب قدر، قلب ماه رمضان است / محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد
وی قرآن را غذای سالم روح انسانها دانست و افزود: این غذای دلپذیر برای روان سالم لذت بخش است اما اگر کسی بیمار باشد، نه تنها از این سفره رنگین دلپذیر و غذای شفابخش بهرهای نمیبرد، بلکه برای او مایه آزردگی است همانطور که اشاره شد، در شب قدر سرنوشت انسانها بر اساس حکمت و مصلحت رقم میخورد و بیگمان، این تصمیم گیری درباره آینده اشخاص و اُمتها با گذشته آنان پیوند خورده است، اما اینکه در این شب چگونه تصمیم گیری و تقدیر می شود و چه مراحلی پشت سر گذاشته میشود و نقش عنصر انتخاب چیست.. و یاد شعری در وصف این شب والا خالی از وصف نیست:
"چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند"
وی همچنین مکالمه حضرت موسی علیه السلام با خداوند در شب قدر را یادآور شد و افزود: حضرت موسی علیه السلام فرمود؛ «الهی ارید قربک، قال: قربی لمن استیقظ لیلة القدر، خداوندا.. می خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود، قال: الهی ارید رحمتک، قال: رحمتی لمن رحم المساکین لیلة القدر، گفت: خداوندا.. رحمتت را می خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند. قال: الهی ارید الجواز علی الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقة فی لیلة القدر، گفت: خداوندا.. جواز گذشتن از صراط را از تو می خواهم فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقه ای بدهد. قال: الهی ارید من اشجار الجنة و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحه فی لیلة القدر، گفت: خداوندا.. از درختان بهشت و از میوه هایش می خواهم، فرمود: آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد. قال: الهی ارید النجاة من النار، قال: ذلک لمن استغفر فی لیلة القدر، گفت: خداوندا.. رهایی از جهنم را می خواهم، فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند. قال: الهی ارید رضاک، قال: رضای لمن صلی رکعتین فی لیلة القدر. گفت: خداوندا خشنودی تو را می خواهم، فرمود: خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد».
نویسنده، محقق و استاد حوزه علمیهبا بیان حدیثی از امام صادق علیه السلام با عنوان «قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَیلَةُ القَدرِ» افزود: شب قدر، قلب ماه رمضان است؛ شب قدر شبی است که انسان قدر و قیمت خود را بفهمد و به هیچ چیز جز قرب پروردگارش راضی نشود.
وی در ادامه افزود: حضرت علی علیه السلام فرمودند: فاطمه سلام الله علیها نمیگذاشت کسی از اهل خانه در شبهای قدر به خواب رود به آنان غذای کم میداد و از روز قبل برای احیای شب قدر آماده میشد و میفرمود: محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد.
حجت الاسلام سروریدر پایان به بیان شعری در وصف شب پر فضیلت قدر پرداخت و یادآور شد:
"خانه دل ز گناهان بتکانیم کمی
شب قدر است بیا قدر بدانیم کمی
خانه دل ز گناهان بتکانیم کمی
شعله افتاده به ملک دلم از فرط گناه
دوست را از دل این شعله بخوانیم کمی
روح را صیقل آیینه دهیم از دل و جان"
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۵۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حسینی مثل پرسپولیس: نیمه مربیان برای من(عکس)
به گزارش "ورزش سه"، آلومینیوم اراک پنج روز پس از نمایش شگفت انگیز مقابل پرسپولیس که موفق به کسب پیروزی شد، مقابل فولاد خوزستان قرار گرفت و در حالی که حریفش فقط به دنبال برد و فرار از منطقه سقوط بود، نگذاشت این اتفاق بیفتد و گل زودهنگام را در نیمه دوم پاسخ داد تا بدون باخت به استقبال دیدار آینده برابر پیکان بروند.
سید مجتبی حسینی مثل دیدار مقابل پرسپولیس که تیمش سه بار کامبک زد و در وقتهای معمول و اضافه توانست سرنوشت بازی را در نیمه مربیان تغییر بدهد و در نهایت به مرحله بعد صعود کنند، دیروز هم برابر فولاد خوزستان با وجود اینکه از بازی محروم بود و نمیتوانست به رختکن برود، با انتقال صحبتهای خود از طریق کادرفنی به بازیکنان موجب شد تا عملکرد بهتری در 45 دقیقه دوم ارائه بدهند.
آلومینیوم اراک در نیمه اول روی یک ریباند از ضربه ایستگاهی دروازه خود را باز شده دید، اما در نیمه دوم با فشار حملات بیشتر توانست به بازی برگردد و با پاس رو به جلوی محمدمهدی لطفی، ارسال یونس اکبرپور و ضربه سر شیرجهای محمدامین کاظمیان به گل تساوی برسد و صاحب یک امتیاز شود.
شاگردان مجتبی حسینی با تغییر سرنوشت خود در نیمه دوم برای دومین بازی پیاپی که البته در دیدارهای دیگری مثل تراکتور هم چنین اتفاقی را رقم زده بودند، توانستند دست پر زمین را ترک کنند و روحیه بهتری برای بازی آینده برابر پیکان بگیرند.